Fakta Mengenai Coklat

Perkataan coklat berasal dari xocoatl (bahasa suku Aztec) yang berarti minuman pahit. Suku Aztec dan Maya di Mexico percaya bahwa Dewa Pertanian telah mengirimkan coklat yang berasal dari surga kepada mereka. Cortes kemudian membawanya ke Spanyol antara tahun 1502-1528, dan oleh orang-orang Spanyol minuman pahit tersebut dicampur gula sehingga rasanya lebih enak. Coklat kemudian menyebar ke Perancis.




  1. Ia adalah satu fakta yang diketahui bahawa coklat mempunyai kafein di dalamnya.Tetapi adakah anda tahu bahawa anda akan makan lebih daripada sedozen coklat bar untuk mendapatkan jumlah yang sama daripada kafein daripada secawan kopi?Terdapat kira-kira 5 hingga 10 mg kafein dalam satu auns coklat pahit, 5 MGS dalam coklat susu, dan 10mgs dalam cawan enam auns koko.
  2. Coklat sebenarnya adalah sumber tenaga yang bernilai. Coklat chip tunggal boleh memberikan tenaga yang cukup untuk seorang manusia dewasa berjalan sejauh 150 kaki.
  3. Chocolate mempunyai kelebihan kesihatan yang terbaik. Ia membantu dengan kemurungan, tekanan darah tinggi, tumor dan sindrom pra-haid.
  4. Coklat tidak menyebabkan atau memburukkan lagi jerawat, ini adalah satu mitos.
  5. Satu auns coklat atau koko penaik mengandungi 10% daripada pengambilan harian yang disyorkan zat besi.
  6. Coklat boleh membawa maut untuk anjing. Coklat mengandungi bahan yang dipanggil "teobromina" yang boleh menjadi toksik kepada sistem anjing pusat saraf dan otot kardium.
  7. Orang ramai membelanjakan lebih dari $ 7 bilion dolar setahun hanya pada coklat.
  8. Penggunaan per kapita coklat menunjukkan bahawa setiap orang menggunakan 12paun coklat setiap tahun.
  9. Coklat susu adalah jenis coklat yang paling digemari.Walaubagaimanapun, coklat gelap amat popular di kalangan lelaki.



Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© Buat Coklat Handmade | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO